loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

فئودور داستایفسکی نویسنده‌ی هزاره

فئودور داستایفسکی نویسنده‌ی هزاره

زندگی‌نامه‌ی فئودور داستایفسکی مشهورترین نویسنده‌ی قرن 19 روسیه و معرفی کوتاهی از آثار او.

فئودور داستایفسکی، پرآوازه‌ترین نویسنده‌ی روسیه، در سال 1821 در شهر مسکو متولد شد و در سن 60 سالگی، در سال 1881 بر اثر زخم معده و صرع، در شهر سن‌پترزبورگ درگذشت. داستایوفسکی که یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان رمان در ادبیات جهان به شمار می‌آید؛ زندگی‌نامه‌ای سرشار از تجربیات شخصی، مشکلات روحی و اندیشه‌های فلسفی دارد که رد پای آن‌ها در آثارش به چشم می‌خورد. مختصری از زندگی‌نامه‌ی این نویسنده‌ی برتر ادبیات روس به شرح زیر است:

خانواده، دانشگاه و تبعید فئودور

پدر او، میخائیل داستایفسکی، پزشک و مادرش از نسل بازرگانان روسیه بود. فئودور در مدرسه‌های محلی شهرش تحصیل کرد و در سن 16 سالگی وارد کالج مسکو شد. در دانشگاه به ادبیات و فلسفه علاقه‌مند شد و تحت تأثیر نویسندگانی همچون «ایوان گنتچاروف» و «فریدریش نیچه» قرار گرفت.

داستایفسکی در سال 1849و پس از انتشار داستان «مردم فقیر» به اتهام اشتراک در فعالیت‌های سیاسی مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفت و تا پای جوخه‌ی آتش نیز رفت؛ اما در نهایت تبعید شد. این تجربه او را تا آخر عمر درگیر مشکلات روحی کرد. در عین حال این اتفاقات، باعث شد تجربه‌های جدید و عمیقی به دست آورد تا در مسیر نوشتن از آن‌ها بهره‌مند شود.

شخصیت و آثار داستایوسکی

این نویسنده‌ی مشهور و بی‌رقیب، در طول زندگی با مفاهیمی مانند اعتقاد به خدا، اخلاق، عدالت اجتماعی و روانشناسی انسانی مواجهه‌های بسیار داشته و نظر خود را درباره‌ی آن‌ها در نوشته‌هایش آورده است. آثار او شامل رمان‌های کم‌نظیر و پرشور، با شخصیت‌پردازی‌های خارق‌العاده مانند «جنایت و مکافات»، «قمارباز» و «برادران کارامازوف» است. این آثار نه تنها به عنوان مجموعه‌ای از داستان‌ها و رمان‌های ماندگار در ادبیات کلاسیک نام برده می‌شوند؛ بلکه در بین کتاب‌های اجتماعی-سیاسی و با رویکرد انسانی نیز در لیست برترین‌ها قرار دارند.

نوشته‌های داستایوفسکی نه فقط بر مخاطبان و خوانندگان؛ که بر تفکرات، اندیشه‌ها و جهان‌بینی نویسندگان و فیلسوفان و مردم‌شناسان پس از خود تاثیرات عمیقی داشته‌اند. استفاده از شخصیت‌های پیچیده و تضادهای روحی در آثار وی، از ویژگی‌های مخصوص قلم او است که در کمتر قلمی دیده می‌شود. با مرگ او، آثارش به صورت گسترده‌ای منتشر شدند و پس از آن بود که نام فئودور داستایوفسکی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان روسیه و جهان شناخته شد. آثار او تا به امروز همچنان تحت تأمل و بررسی قرار می‌گیرند و ارزش ادبی بسیار بالایی دارند.

داستایوفسکی همچنین به عنوان یک نماینده‌ی برجسته‌ی جرم‌شناسی روسیه نیز شناخته می‌شود. وی با توجه به دانش و تجربیاتش در مورد جرم و جنایت، به تفصیل از این مسائل در آثار خود استفاده کرده است و نگاهی نوین به مفهوم عدالت و دلایل انسانی پشت اَعمال جنایتکاران ارائه می‌دهد.

لینک مشاهده و خرید کتاب‌های نوسته شده توسط فئودور داستایفسکی

در آینده این صفحه با معرفی کوتاهی از هر کدام از شاهکارهای این نویسنده‌ی بزرگ، به‌روز خواهد شد.

طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک